Dette er det første indlæg på pedalklubben.dk. Jeg glæder mig til fremover at skrive lidt om det, der har min store interesse.

Jeg ser cyklen som en brugsgenstand, der skal transportere mig fra A til B. Det har min cykelhandler også forståelse for, så når cyklen en sjælden gang har brug for en mindre reparation bliver den behandlet hurtigt.

Jeg har mødt en anden cykelhandler, der syntes at det var nødvendigt at indlevere cyklen onsdag formiddag for at kunne få den tilbage fredag eftermiddag, da der skulle udføres en reparation af ca. en times varighed. Hvem med bil ville acceptere tilsvarende på et autoværksted ?

Jeg vil gerne have en accept af, at cyklen for nogle af os er et transportmiddel.

Jeg færdes en del på veje udenfor bymæssig bebyggelse. Her er den tilladte hastighed som regel 80 km i timen, men det er velkendt at bilernes hastighed ofte er højere. Det stiller særlige krav til de svage trafikanters synlighed. Min kone Annemarie og jeg har derfor bl.a. valgt at bruge refleksvest. Det giver en høj grad af synlighed på alle tider af døgnet.

Den årstid vi har nu kræver særlig opmærksomhed på lys og reflekser. Jeg har en svaghed for cykellygter, som gør, at jeg ikke kan lade være med at betragte nye eksemplarer, når de dukker op. iFlashOneForleden var jeg i Superbrugsen for at købe ind, da jeg på en hylde så en masse æsker med en ny slags battericykellygter. Flot design og mange forskellige farver. Efter at have studeret æsken og dens meget få tekniske oplysninger købte jeg et sæt for at studere det lidt nærmere. Prisen var sat ned til 75,- kr. På nettet findes det til 150,- kr.

Jeg vil ikke i denne omgang gå nærmere ind på lygternes anvendelighed, men blot konstatere, at noget meget interessant ved netop disse lygter var driftsomkostningen. Det står ikke nævnt på indpakningen. Det skal man ved denne – som ved alle andre lygter – selv regne på. Baglygtens strømforbrug ville koste op til ca. 5,- kr. i timen ved anvendelse af supermarkedernes tilbud på batterier. “Normalprisen” er langt lavere, så det kan betale sig at overveje, hvad en lygte koster i drift.

Nu vi er ved lygter, er der en del diskussion om, hvorvidt cykellygter skal blinke. Jeg er ikke i tvivl om, at blinkende lygter er mere synlige end lygter med fast lys. Selv kører jeg altid med blinkende lygter – også om dagen. Når jeg om aftenen eller om natten kører på uoplyst vej suppleres med et kraftig fast lys fremad, så jeg kan se de efterhånden mange huller i asfaltbelægningerne. En del af hullerne er bestemt trafikfarlige for cyklister.

Jeg kunne ønske mig, at vejmyndighederne ville tænke lidt mere på cyklister, når de vælger ikke at reparere huller i vejene.

Varierende vind og vejrforhold stiller krav til påklædningen. God påklædning er en forudsætning for at dagens transport ikke bliver alt for sur. Jeg har f.eks. en norsk klatrejakke. Den er godt nok dyr i indkøb, men i forhold til brugstid og anvendelighed er den en rigtig god investering.

I kommende indlæg vil jeg gå mere i dybden indenfor udvalgte områder.

Velkommen til pedalklubben.dk

Facebook-kommentarer