Synlighed, synlighed og atter synlighed. Fornuften og statistikkerne siger, at synlighed er vigtig for cyklister. Det gælder på alle tider af døgnet. Billister udtaler, at det er svært at se cyklister i trafikken. Lastbilchauffører har svært ved at se cyklister under højresving o.s.v. Om vinteren er der særlige udfordringer, når bilernes ruder er tilsneede, frosne eller duggede. Vi cyklister må passe bedst muligt på os selv ved at være så synlige som muligt.

I dag er der tæt tåge, så synlighed er selvfølgelig vigtig. Det er sådan en dag lidt trist også at se alle de bilister, der ikke tænker på egen synlighed ved at køre rundt uden baglys på bilen. Som cyklist er det særligt generende, når bilerne holder på områder, hvor vi gerne vil cykle, hvadenten det er kørebane eller cykelsti.

FastlygteFor et par uger siden kolliderede min kone en aften på cykel med en Unimog, der holdt delvis ind over cykelstien. Unimogen var ikke særlig synlig. Der var ingen lys og reflekserne var små og beskidte. Unimogen kan vel betegnes som en terrængående lastbil med traktoregenskaber. Den bruges ofte i forbindelse med landbrug. Der skete heldigvis ikke nogen særlig skade, men min kone har efterfølgende købt en endnu kraftigere cykellygte.
Hendes cykel blev i sin tid leveret med en fastmonteret lygte. Den sidder lidt vel lavt til at lyse ordentlig op på vejen foran. Cateye-2Nu er den suppleret med en særdeles kraftig batterilygte (genopladelig) af mærket Cateye monteret højere end den fastmonterede lygte nemlig på styret. Lygten har betegnelsen Econom Force (model HL-EL540RC). Denne lygte fra Cateye har et mere centreret lys end den lygte vi ellers har brugt i mange år, og som også er fra Cateye nemlig Singleshot Plus (model EL 610). Selv kan jeg vældig godt lide Singleshot Plus. Den oplyser også lidt i bredden, og giver derfor en god fornemmelse af omgivelserne.

Vores håndregel er: reflekser lavt, lygter højt.

Facebook-kommentarer