En del cykelklokker har en temmelig tvivlsom kvalitet for hverdagscyklister. På mine ture til og fra arbejde har jeg jævnligt haft behov for at give signal til andre trafikanter. Det kan være fodgængere eller en cyklist, jeg gerne vil forbi på cykelstien, eller det kan være en bilist, der uopmærksomt er ved at åbne bildøren o.s.v. Under alle omstændigheder har jeg brug for en hørbar cykelklokke. Den er også en del af sikkerheden.

Cykelklokke-lilleMange cykler er “født” med en lille klokke, hvor man med fingeren bøjer en lille arm væk fra klokken og når man slipper slår armen tilbage på klokkens top. “ding”. Det var min cykel også forsynet med. Problemet var bare, at når det regnede fungerede klokken ikke efter hensigten. Lyden var utilfredsstillende. Vandet løb ned af klokken og ind i sprækken mellem top og bund. Det dæmpede lyden betragteligt. Man kan selv efterprøve det med lidt vand!

CykelklokkeJeg har ledt efter en god klokke, der fungerer i al slags vejr. Jeg fandt en på en tur i udlandet. Det er en stor (og relativt dyr) klokke af mærket Electra og den fungerer rigtig godt. “DING-DONG”. Den kan normalt høres, når der er brug for det. Der kan være problemer med cyklister, der har høretelefoner på. Jeg forstår dem ikke. For mig er det en stor del af sikkerheden, at jeg kan høre, hvad der sker omkring mig, når jeg cykler.

For efterhånden mange år siden overvejede man på DTU (Laboratoriet for Akustik) om det var muligt at konstruere en brugbar elektronisk lydgiver til cykler – en lydgiver som kunne høres inde i lastbiler, og derved medvirke til at reducere antallet af højresvingsulykker. Det blev så vidt jeg ved ikke til noget. Der er siden arbejdet på mange andre måder at forebygge højresvingsulykker.

Ifølge cykelbekentgørelsen skal cykler være forsynet med “en klart lydende klokke” – hvad det så end er ! Måske skulle man indføre krav til hørbarhed af cykelklokker!

Facebook-kommentarer