I mandags opfordrede politiet mig til at kontakte alarm 112 på grund af min henvendelse vedrørende et hul i cykelstien.

Min kone og jeg cyklede på cykelstien langs hovedvejen mellem Hjørring og Frederikshavn. Vi cyklede over en længere strækning ved siden af hinanden på den ret smalle sti. Det betød, at vi kørte tæt ved de to kanter af asfalten. På et tidspunkt kørte vi ind midt på stien efter hinanden. Næsten umiddelbart efter dette kørte vi forbi et stort hul i kanten af cykelstien.

Jeg stoppede op for at se nærmere på det, og det viste sig at være endog meget stort. Rabatten og en del af stien var skyllet væk. Asfalten var desuden undermineret et godt stykke ind under asfalten. Vi besluttede straks, at det var for farligt at efterlade hullet uafmærket. Hvis en cyklist kørte i hullet, ville risikoen for væsentlig personskade være betydelig. Endnu værre kunne det måske gå, hvis det var en scooter med små hjul og høj hastighed, der kørte i hullet.

Jeg kontaktede politiet på 114, og vagthavende betjent opfordrede mig til at kontakte alarmcentralen på 112, idet de kunne sende beredskabet ud og afmærke. Jeg undrede mig lidt, men betjenten gentog opfordringen.

Jeg ringede derfor til alarm 112, hvor vagthavende var noget forbavset over anmeldelse af et hul i en cykelsti. Han sagde, at det var en fejl af politiet og spurgte mig, om det var en automatisk telefonsvarer hos politiet, der havde henvist mig. Vagthavende på alarmcentralen sagde bl.a.: Vi er enige om at det ikke er på motorvejen, men på en cykelsti ! Det kunne jeg kun bekræfte. Jeg sagde, at jeg ikke ville have det godt med at forlade stedet uden afmærkning. Alarmcentralen ville så kontakte beredskabet.

Resultatet blev, at vagthavende hos beredskabet kom og så på sagen. Han udtrykte forståelse for vores opfattelse af hullets alvorlighed, og udvirkede, at der kom en bil fra vejdirektaratet med afmærkning. Vagthavende fra beredskabet gav samtidig udtryk for, at det i virkeligheden slet ikke lå indenfor hans arbejdsområde. Tak til ham for hans måde at optræde på.

Vi var ialt knap 2 timer på stedet før vejdirektoratets repræsentant nåede frem og hullet var afmærket, men vi havde god samvittighed, da vi kørte hjem.

En meget speciel oplevelse var det, at alarmcentralen havde særdeles svært ved at forstå, hvorfra jeg ringede. Jeg oplyste flere gange, hvad det var for en hovedvej jeg stod ved. Jeg kunne oplyse meget om vejen, herunder også vejens administrative nummer og kilometerangivelse.

Heldigvis var der jo ikke tale om en umiddelbar livstruende situation, men næste gang jeg skal i kontakt med alarm 112, vil jeg uden tvivl bruge appen 112. Jeg har fået stor forståelse for vigtigheden af den app, der via gps angiver positionen.

Facebook-kommentarer