Cykellygten “iflash one” var ukendt for mig indtil jeg her i efteråret så den i et af de lokale supermarkeder. iFlashOneDer stod en masse æsker med disse flotte lygter, der fås i mange farver. Prisen på 75,-kr for et sæt var billigt.På nettet har jeg set dem til 150,-.

Ideen bag lygterne synes rigtig fin. iflashone-f

 

 

 

Det er let ved hjælp af magnetbeslagene at sætte lygterne iflashone-gpå cyklen, når man skal afsted, og det er let igen at tage dem af, når cyklen stilles hen.

iflashone-dOpbevaringen mellem cykelturene synes ligeledes fin. De to lygter kobles let sammen ved hjælp af magneterne og bliver til én “klump”.

 

 

Brugsanvisningen er minimalistisk, men ved at forsøge sig lidt frem går det.

Man skal være noget forsigtig ved skift mellem blink og fast lys samt ved batteriskift. Begge dele kræver at man løsner kappen og ved batteriskifte helt fjerner kappen uden om lygten. iflashone-cOmskifteren mellem funktionerne blink og fast lyst er noget lille, og kræver en kuglepen eller lignende til hjælp. Ved batteriskift (4 stk knapceller) skal man have gode øjne for at se hvad vej batterierne skal vende eller man skal bemærke sig, hvordan de gamle  batterier sidder. Når lygten skal samles igen efter batteriskiftet, skal man være opmærksom på de meget små signaturer udvendig på lygten. En tydeligere brugsanvisning ville være ønskelig.

En ulempe ved baglygten er, at den er til montering på saddelpinden. Det betyder, at overtøj og varer på bagagebæreren kan forhindre dens synlighed. Montering på saddelpinden er en let løsning, der kan harmonere dårligt med hverdagsbrug af cyklen.

Bemærk driftsomkostningerne: Et forhold der sjældent omtales ved batterilygter er lygternes driftsomkostninger. Her er det bemærkelsesværdigt, at den røde baglygte ifølge specifikationerne har en driftstid på 5 timer ved fast lys. Det betyder, at der for hver 5 timer skal isættes et nyt sæt batterier bestående af 4 knapcellebatterier (CR2032). Da batterierne i et supermarked kan koste godt 30,- kr for 5 stk bliver strømudgiften op til 5,- kr i timen. Køber man Duracell 2-pack bliver strømudgiften ca. 12,- kr i timen. Under alle omstændigheder er baglygten dyr i drift. Betydeligt dyrere end de fleste andre sammenlignelige cykellygter. Måske er det derfor at lygterne også findes i en genopladelig udgave. Her er indkøbsprisen naturligvis højere, men driftsudgiften lavere.

Lygten er specielt anerkendt for dens design. En lygte af samme udseende og med samme specifikationer sælges under navnet Reelight Go.

 

Facebook-kommentarer