Om pedalklubben.dk
pedalklubben.dk omfatter anmeldelser og beskrivelser af livet som hverdagscyklist.
pedalklubben.dk retter sig mod personer, der bruger cyklen som transportmiddel eller som på anden måde er interesseret i praktiske cykelforhold.
pedalklubben.dk vil beskrive udvalgte eksempler på cykeludstyr som f.eks. cykellygter.
Hvorfor skal det være en hemmelighed, at en konkret fin battericykellygte bruger strøm for op til 12 kr. i timen ?
pedalklubben.dk vil beskrive udvalgte eksempler på praktisk cykelpåklædning som f.eks. regntøj.
pedalklubben.dk vil beskrive oplevelser fra dagligdagen som cyklist. Det kan f.eks. være oplevelser ved transport af børn eller varer. Det kan også være oplevelsen af “tæt på” uheld eller udfordringer ved vintervejret.
pedalklubben.dk vil bekrive udvalgte sikkerhedsforhold som vedrører dagligdagens cyklister.
Baggrund:
pedalklubben.dk er startet i november 2015.
Jeg har gennem livet i lange perioder været afhængig af cyklen som transportmiddel. Jeg har brugt cyklen til og fra skole, til og fra arbejde og jeg har transporteret mine børn på cykel.
Jeg har også kørt rigtig mange kilometer i bil. Det er vel blevet til op imod en million kilometer. Jeg har desuden kørekort til lastbil, men har ikke brugt det i de seneste mange år.
I foråret 2008 besluttede min kone Annemarie og jeg at afskaffe bilen og forsøge igen at klare os uden. Det kan være en udfordring, når man bor i “naturdanmark”.
Vi har derefter hver dag brugt cyklen som transportmiddel. Vi har så vidt mulig året rundt brugt cyklen til og fra arbejde (15 km. hver vej), ved indkøb, besøg hos venner, besøg på genbrugspladsen o.s.v.
Vi bor i et område med forholdsvis rimelig offentlig transport i dagtimerne, så hvis vejret ikke tillader cykelkørsel har vi mulighed for at tage bussen eller toget. Dårligt cykelvejr omfatter f.eks. en vindstyrke på “kraftig kuling” eller derover, isglat kørebane/cykelsti eller store snedriver. Regnvejr er f.eks. ingen hindring. Det kræver blot passende regntøj.
Lad det være sagt med det samme: Vores nuværende cykler har en elektrisk hjælpemotor. Det er el-cykler. Vi bruger cyklerne til alt, og har derfor gennem årene fået en del oplevelser og erfaringer med praktisk cykeludstyr, påklædning, cykelanhænger o.s.v. De fleste forhold er uafhængig af om cyklen har en lille elektrisk hjælpemotor.
Jeg har for mange år siden arbejdet professionelt med trafiksikkerhed, så cykelsikkerhed har min særlige interesse. Interessen er ikke blevet mindre af, at Annemarie for nogle år siden blev påkørt hele 2 gange med få måneders mellemrum – heldigvis uden større skader.
Jeg taler ofte med venner og bekendte om forhold, der vedrører cykling i hverdagen – forhold som måske også kan have interesse for andre.
Søren Peter