Kan elcykel erstatte bil ? Det er et spørgsmål der jævnligt er oppe i dele af pressen. Min erfaring er, at det er muligt, når elcyklen kombineres med offentlig transport.
I foråret 2008 ville vi udskifte vores bil. Jeg havde indhentet tilbud på en ny bil, da min kone og jeg besluttede os for at prøve om vi i naturdanmark – eller måske bedre kendt som udkantsdanmark – kunne klare os uden bil og så i stedet bruge offentlige transportmidler. Vi afskaffede derfor bilen og købte et månedskort til bus og tog. Jeg overvejede, hvordan jeg skulle kunne fortsætte en hobyaktivitet ca. 12 km fra hjemmet. Det kunne i hvert fald ikke lade sig gøre med offentlig transport. Jeg havde hørt lidt om elcykler og besluttede at prøve en – og så var jeg ikke i tvivl. Jeg købte en Winther herrecykel Elegance med en 180 W elmotor i forhjulet. På trods af at den havde en del børnesygdomme, fungerede den rimelig godt. Snart havde jeg også anskaffet en cykelanhænger, og da jeg en dag med anhængeren godt lastet overhalede min kone op ad bakke var hun også klar til elcykel. Vi besluttede, at vi ville prøve at bruge cyklerne på arbejde, hvilket er ca. 15 km hver vej. Det var en succes, og vi satte os et mål om, at vi ville cykle indtil efterårsferien.
I løbet af de første måneder tabte jeg mig ca. 12 kg. Det kan være svært at forstå, når det er en udbredt opfattelse, at en elcykel ikke kræver megen fysisk aktivitet !!! Vi fortsatte efter efterårsferien og indtil vintervejret gjorde det umuligt. Siden har vi så vidt muligt cyklet til og fra arbejde året rundt. Vi bruger de offentlig transportmidler så sjældent, at vi aldrig fornyede vores månedskort til bus og tog. (I dag har vi rejsekort!). Derimod har vi anskaffet en del udstyr til beskyttelse mod vind og vejr og efter de første 6 år har vi fornyet vores elcykler. De gamle blev simpelt hen slidt af de mange kilometer.
Da jeg skulle have en ny elcykel havde jeg en erfaringsliste med ønsker til den nye cykel, f.eks.:
- Elmotor på 250 Watt (maksimum)
- Elsystemet skulle være på 36 Volt (i modsætning til 24 Volt)
- Batterikapaciteten skulle være stor (lang rækkevide)
- Batteriet skulle let kunne afmonteres og tages med ind i huset (betydning for batterikapaciteten, specielt vigtigt om vinteren)
- Betjeningssystemet skulle være enkelt (driftssikkerhed)
- Cyklen skulle have lav indstigning (komfort og sikkerhed ved brug)
- Lukket kædeskærm af hensyn til vinterkørsel. (Dette sidste viste sig noget vanskeligt, så jeg accepterede en åben kædeskærm og forventer oftere at måtte skifte kæde).
- Punkterfri dæk (driftssikkerhed)
Det endte med, at jeg købte en Raleigh Sidor, som jeg efter knap 2 års brug er godt tilfreds med.
Vi har erfaret, at for vores vedkommende kan elcyklen godt erstatte bil, når den kombineres med lidt offentlig transport samt i nogle tilfælde TAXA. Vi er bevidste om, at det ikke nødvendigvis er en brugbar løsning for alle. Det vil f.eks. være være en anderledes udfordring for familier med børn.