Cykellygter har stor betydning for synligheden i såvel mørke som i dagslys. Derudover skal de kunne oplyse kørebanen, når der ikke er vejbelysning.

Min nuværende forlygte er valgt på baggrund af et trafikuheld min kone Annemarie var udsat for. Hun kom kørende på cykelstien langs hovedvejen og er opmærksom på en bilist, der kommer på en kommunevej fra højre side. Bilisten fra sidevejen sætter farten ned, da vedkommende nærmer sig hovedvejen. Annemarie opfatter det som at bilisten vil stoppe, men da bilen er helt tæt på hovedvejen sætter den farten op for at foretage et højresving ind på hovedvejen. En kollision er uundgåelig. Annemarie bliver ramt og puffet over hovedvejen ind imellem hovedvejstrafikken. Det var et utroligt held, at det ikke endte helt fatalt. Men hvorfor kunne sidevejsbilisten overhovedet overse Annemarie ? Annemarie havde bl.a. en stærkt gul cykeljakke på og oversigten fra sidevejen til hendes side var meget fin – mindst 500 meter vil jeg tro. Jeg glædede mig over at hun slap nådigt fra uheldet, og tænkte på hvordan jeg kunne gøre hende/os endnu mere synlige. Jeg har før tænkt på, at hvidt blinkende lys fanger opmærksomheden. Jeg ledte rundt på Internettet og faldt over Cateyes topmodel indenfor batterilygter. Den havde en forholdsvis stor lysflade, et kraftigt lys samt flash. Når jeg cykler med lygten tændt på flash i dagslys oplever jeg jævnligt, at den har sin virkning – specielt på sidevejstrafikanter.

Forlygte Min nuværende primære forlygte er en Cateye Singleshot Plus EL610. Det er en genopladelig lygte med en forholdsvis stor lysflade. Den har 2 lyskilder og den har 3 funktioner nemlig flash samt to lysstyrker. Den lyser rigtig godt op – også i bredden. Den er i sagens natur af en ældre årgang, og det genopladelige batterisæt er blevet udskiftet én gang. Det var iøvrigt lidt af et problem for mig dengang at finde et batterisæt, der passede til lygten, men efter en del søgen på Internettet lykkedes det mig at finde frem til et sæt i USA. Lygten er let at sætte på cyklen og tage af igen. Den er lidt stor til at have i lommen. Den kan lyse godt 3 timer på fuldt blus og rigtig mange timer på flash. Genopladning foregår let ved et udvendigt stik på lygten. (Se mere om lygten på Cateye’s hjemmeside her ).
Baglygte

Min baglygte er en Cateye TL-LD1100. Det er en lygte med 2 almindelige batterier størrelse AA. Den har 10 lyskilder, hvoraf de 6 vender lige bagud og 2 vender ud til hver sin side. Den er naturligvis også af lidt ældre dato. Den har 4 forskellige funktioner fra fast lys til forskellige blink. Lyskilderne kan tændes 5 af gangen. Den lyser virkelig godt op – også i dagslys. Et problem med lygten er, at den er beregnet til montering på saddelpinden. Der følger beslag med til den montering. Det dur ikke, da der kan blive spærret for synligheden, så jeg har selv lavet en montering bagerst på cyklen. Jeg brugte bl.a. nogle metalledningsholdere, lidt gammel cykelslange samt en plastikholder der passer til lygten. Lygten er anbragt forholdsvis højt, så sidetasker og lignende ikke spærrer for lyset. Det har nu fungeret meget tilfredsstillende i godt 6 år. (Se mere om lygten på Cateye’s hjemmeside her ).

Vi har altid 2 fremadrettede og 2 bagudrette lygter, når vi kører i mørke på uoplyst vej. Det giver den sikkerhed, at hvis én af dem falder ud er der fortsat lys. Lygter nr. to har vi dog ikke de helt store krav til, men de skal selvfølgelig opfylde lovkravene.

Der er kommet mange nye gode lygter siden jeg anskaffede mine, men lygter af samme type som mine kan stadigvæk købes på Internettet, så de har været en god investering. På Internettet findes en del anmeldelser og manualer.

Facebook-kommentarer