Er det lovpligtigt at have en lås monteret på cyklen ?

Jeg blev lidt overrasket, da jeg læste Nordjyske Stiftstidende i dag. Ifølge avisens jurist er der ikke noget krav om, at der skal være en lås på cyklen, men der er krav om at cyklen skal være låst, når den forlades. Det kan give en bøde på 700 kr. eller derover, hvis den ikke er låst. Den kan dog i særlige tilfælde lovligt ganske kortvarigt forlades uden at være låst. Man må altså ifølge færdselsloven f.eks. gerne have låsen i tasken. Noget helt andet er så den forsikringsmæssige side af sagen.

img_0024Mørketiden nærmer sig, og det er en god anledning til at få set cyklens lygter og reflekser efter. Reflekser skal være fast monteret på cyklen.
Reflekserne i hjulene har det med at blive lidt “trætte” og knække i stykker, så de må jævnligt skiftes. Med hensyn til reflekser er der virkelig noget at komme efter. Tidligere i år har jeg ved en banegård gennemgået cyklerne i et cykelstativ, for at se hvor mange af cyklerne, der ikke opfyldte kravene til reflekser. Det viste sig at være omkring halvdelen. Lidt stof til eftertanke.

I Jyllandsposten stod der i foråret (23/5-16) noget om et igangværende cykelboom, og at bagsiden af det igangværende cykelboom er mange farlige situationer. Når vi oplever farlige situationer eller er bekymrede for uheld, må vi også se lidt indad. I Jyllandsposten blev der bl.a. også peget på cyklisters adfærd. Vi bør vel selv se på, hvad vi som cyklister kan gøre for at forebygge uheld. Noget af det vi kan gøre er, at cyklens udstyr er i orden, at vi er synlige i trafikken, og at vi har en høj trafikmoral.

For nylig mødte min kone og jeg en cyklist med en specielt provokerende adfærd. Vi holdt ved et lyssignal, hvor vi skulle lige over krydset. Bag os holdt en bil, der skulle dreje til højre. Stor var vores overraskelse, da en cyklist med høj fart i den modsatrettede kørebane kørte forbi og drejede til højre ind foran os efter at vi var startet for grønt lys. Se selv episoden på YouTube her.

 

Facebook-kommentarer